سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مرد را سرزنش نکنند که چرا حق خود را دیر درخواست نمود ، بلکه او را عیب کنند که دست بدانچه از آن او نیست گشود . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

به نام خدا


وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللّهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَاتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ (5)ابراهیم


ذکر= یادآوری


این ذکر برای کسی که که صبور است (به شرط صبار بودن ) دلائل روشن است .


خود ذکر برای کسانی که شرط صبر را دارند دلیل روشن است = اگر صبر وجود نداشته باشد این دلایل روشن برای افراد ایجاد نخواهد شد .


شرط روشن شدن (بینایی ) ،صبر است =پاداش صبر بینایی است


نعمت یاد آوری، مثل فیض باران از طرف خداوند به وسیله حضرت موسی (ع) نازل شده ولی تنها کسانی که صفت صبر را داشتند از آن استفاده کردند = صبر ظرف ویژه ایی را در انسان ایجاد می کند تا بتواند از نعمت ها بهتر استفاده کند .


اما صبر در کنار صفت دیگری ارزشمند است ، گاهی انسان صابر است چون چاره  دیگر جز صبر ندارد ولی اگر صبر هدفمند وبا شناخت صورت گیرد وپس از شناخت به رضا وتسلیم برسد نه تنها بر مشکلات ومصائب نا شکیبایی رخ نخواهد داد بلکه انسان به مرتبه شکر می رسد که هر چه از دوست رسد شیرین است وشِکر 


بنابراین نتیجه می گیریم هر صبری پاداش به این عظمت وبزرگی نخواهد داشت تنها صبری پاداش ذکر وبینایی را دارد که به شکر گزاری  ، به علم وفهم وظرفیت بالا منتهی شود  




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:11 صبح

    به نام بهترینها


    آیه (45 ) سوره بقره :


    اِستَعینوُا بِالصَبرِ وَ اَلصلوه وَ انها لَکَبیرَه اِلا عَلَی اَلخاشِعینَ


    کمک بگیرید از صبر و نماز بدرستیکه آن دو کاری دشوارند ، مگر برای اهل خشوع


    خداوند در این آیه انسان را به مدد گرفتن از صبر و نماز توصیه کرده و عنوان نموده است که با استعانت از این دو است که می توان به او رسید .


    و اما معنائی که ما از آن برداشت نموده ایم :


    کلمه صبر کلمه ای در ظاهر مذکر است و به نوعی می توان آن را به جنس مذکر نسبت داد چرا که رسیدن به صبر استقامت زیادی را می طلبد و فرد باید آهنین باشد که بتواند در برابر مشکلات ایستادگی نماید به همین دلیل است که در تقسیم بندی اتمها مرد را در مقام اتم آهن قرار داده است و در آوردن رزق خانواده را به دست مردان سپرده است و به طور کلی نان آور یک خانواده مرد است چرا که این راه استقامت زیادی را می طلبد و لازمه اش داشتن صبر می باشد و اما صلوه ، کلمه صلوه نیز کلمه ای در ظاهر مونث است و می توان آن را صفتی دانست که در وجود زنان ما بیشتر دیده می شود صلاه که از دید ما چیزی جز قائمیت و استواری و در محضر خداوند بودن نیست ، صلوه لطافت خاصی را می طلبد که در وجود زنان بیشتر دیده می شود و معمولا خانمها برای حل مشکلاتشان بیشتر از نماز مدد می جویند و در تقسیم بندی اتمها نیز زنان در مقام اتم قلع قرار داده اند چرا که به راحتی تغییر شکل می دهند .


    نکته جالب در کنار هم قرار گرفتن این دو می باشد و این می تواند گویای این مطلب باشد که انسان کامل نمی شود مگر زمانی که این دو را در کنار هم داشته باشد و اینجاست که حضرت رسول (ص) می فرمایند با ازدواج نیمی از دینتان کامل می شود و اگر هر کدام از آنها نباشد نقصان صورت می گیرد .


    درانتهای آیه نیز خداوند می فرماید انسانها به این مقام نمی رسند مگر اینکه خاشع باشند .


    خاشع و به عبارتی خشوع در زبان عربی صفتی می باشد که فرد را دعوت به خاموشی می کند و در واقع فردی به مقام خاشعین می رسد که در برابر همه چیز سر تسلیم فرود آورد و چشم و گوش و دهان خود را بر همه چیز ببندد و راضی به رضای او باشد و این چیزی جز رسیدن به مقام صبر نمی تواند باشد و صبر نیز چیزی جز رسیدن به مقام اتم فولاد نمی تواند باشد چرا که در جای خود استوار است و در جای خود نرمی به خرج می دهد و خیلی راحت تغییر شکل می دهد و این ، آن صفتی است که در وجود انسانهای متوسل به صبر و صلوه دیده می شود .




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:10 صبح

    بسم الله الرحمن الرحیم


     


    آیه 35 سوره احقاف


    ترجمه آیه : ای رسول ما ، تو هم مانند پیامبران الوالعزم ( در تبلیغ دین خدا و تحمل اذیت امت ) صبور باش و بر امت به عذاب تعجبل مکن تا روزی که آنچه وعده داده شده به چشم ببینند آن روز پندارید که ( در دنیا ) به جز ساعتی از روز درنگ نداشته اید این قرآن تبلیغ رسالت و ( اتمام حجت ) است بر  ( تمام مردم تا از راه شهوت و هلاکت به راه طاعت و عبادت بیایند ) پس ایا ( به قیامت ) جز مردم (شهوت پرست ) و فاسق هیچکسی هلاک می شود ؟


    در یک جمع بندی بسیار عالی و خوب دوستان آیات صبر را دسته بندی نموده اند که آیه 35 سوره احقاف در فرمان مستقیمی برای صبر به پیامبر اکرم ( ص) مواردی را ذکر کرده است که عبارتند از .


     


    1- تمام پیامبران گذشته با توجه به صبر و استقامت و شکیبایی که از خود داشتند ولی از خداوند برای نا فرمان امت  خود طلب عذاب کردند جز پیامبر رحمت ، وجود مبارک ایشان تنها به صبر و شکیبایی از طرف خداوند دعوت شده .


     


    2- مطلب بعدی در زمان رسیدن عقوبت است که از نظر ما ظاهرا طولانی به نظر می رسد ولی خداوند آنرا ( جز ساعتی ) از یک روز ندانسته اند آنهم برای تقریب ذهن ما به مسئله آخرت و فهم و درک قیامت .


     


    3- اینکه قرآن کتاب و منشور تبلیغی اسلام و در واقع رسالت است بر مردم  و رسالت ماندگار ترین هدیه خداوند است چه بر پیامبران قبل تا خاتم چنانچه هم اکنون نیز این رسالت در بین مردم جاری و ساری است و حضور رسالت پیامبر با یادگار ایشان قرآن دوام پیدا نموده است و  خوب است بدانیم مثال را هم از پیامبران دارای کتاب و شریعت زده است .


     


    4-در انتهای آیه پرسشی زیبا از نوع رویش و تکامل و پویش ، ذهن را معطوف به خود میکند آیا جز مردم فاسق هیچکسی هلاک خواهد شد ؟!


    فسق = عصیان، نا فرمانی ، شورش و از حد خارج شدن در سر گذشت پیامبران قبل دیده شدکه نا فرمانی فرزند نوح چه سر نوشتی را برایش رقم زد و یا نافرمانی قوم بنی اسرائیل آنان را به چه سر گذشتی رهبری داشت و آیا خارج شدن از دین ارمغان نا میمون را خواهد داشت ؟ و بالاخره عصیان در مقابل خالق فسق را دامن گیر حامعه خواهد نمود ؟؟پاسخ به هر یک از این سئوالات به عهده دوستان که چنین به نظر می رسد فطرت پاک در وجود هر انسانی در کوتاهترین زمان به این سئوالات پاسخ می دهد و اگر چنانچه خداوند بر اثر صبر نکردن غفلت ، عصیان ، نافرمانی و شورش عذاب  را برای ما  به همراه خواهد داشت که به نظر می رسد این چنین باشد البته در یک بر داشت منطقی .


     


    5-بسیار مشخص است که این صبر به دسته خاصی از پیامبران تذکر داده نشده است ،بلکه شامل همه پیامبران دارای کتاب و شریعت و حتی کسانی که ماموریت هدایت خویش و خانواده خویش را داشتند نیز شامل می شود پس اگر خداوند پیامبر درونی برای ما گماشته است این رسالت و صبوری را که (( تحمل مصائب دین که زیر بنای نبوت است را )) بر تک تک احاد جامعه واجب می گرداند .


     


    6- خداوند مهربان همواره در مقابل همه عصیان و نا فرمانی بشر وعده روزی را داده که باید به جزاء اعمال رسید و  خداوند رویت عذاب آن روز را وعده داده که با اندگی دقت متوجه میشویم که این چشم بینا برای رویت عذاب خود نعمتی است یعنی خداوند در زمانی که عذاب میفرمایند بصیرت را که بزرگترین هدیه است به ما ارزانی می دارد این جزء رحمت خداوند چیز دیگری نمیتواند باشد


     


                                                                                                               توفیق همگان را آرزومندم




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 12:9 صبح

    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ