سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه بنده در دل شب با مولای خود خلوت کند و به مناجات پردازد، [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)
بسم اللّه الرحمن الرحیم

قُلْ اَمَرَ  رَبّی بِالْقِسْطِ  وَ اَقیمُوا وُجوُ هَکُمْ  عِنْدَ  کُلِّ  مَسْجِدٍ  وَ ادْ عُوهُ مُخْلِصینَ  لَهُ الّدینَ کَما بَدَاَکُمْ  تَعودُونَ

                                                                                                           ( آیه 29 اعراف )

بگو : پروردگارم به عدالت فرمان داده و اینکه در هر مسجدی روی دل خود را به سوی او کنید و در حالی
که دین خود را برای او خالص گردانده اید  وی را بخوانید ، همانگونه  که شما  را پدید آورد بسوی او  بر
میگردید

نکات مهم آیه :
عدالت در عبادت ، توحید ، نیّت و عمل خالص ( اخلاص ) ، معاد

این آیه کوتاه 2 اصل از اصول دین و اصل عدل از اصول مذهب را به زیبایی در خود جای داده واین عظمت
قرآن است که چشم دل را خیره و مجذوب میکند .

آیا زمانیکه هوش و حواس و تمام توجّه خودمان را به خداوند مهرورز معطوف کنیم و ازهر چه غیر اوست
روی برگردانیم به عدالت که ازاصول مذهب ماست وموهبتی از جانب خدا ست جامه  عمل نپوشانده ایم ؟؟؟
« البته در بُعد عبادی »
                                         
 ( توحید شرط عمل به عدالت در عبادت )

هنگام دعا باید روی دل را در هر شرایطی ، هر مکانی ، هر جایگاهی و با هر مقام وشخصیتی فقط به سوی
خداوند بی همتا بعنوان  یگانه ترین یگانه و تنها یاور و یاری دهنده و بهترین همراه و مونس و مقتدر ترین
قدرتی که حتّی درک قدرتش نیز از حد تصوّر ما خارج است کنیم

ناامیدی از رحمت خداوند مثل اینست که حکم مرگ خودمان وآمالمان و به خصوص ایمانمان را در عین حال
که زنده هستیم صادر کنیم بنده مؤمن و مخلص خداوند هیچ گاه از رحمت خداوند ناامید نمیشود پس با امید به
رحمت و قدرت و کرامت و بخشندگی خداوند به درگاهش دست به دعا بشویم

نیّت بسیار جایگاه خاص و مهمّی در اعمال ما دارد بقول استادی مکتب اخلاقی ما نیّت گراست و نیّت ما برای
درخواست از خداوند باید خالص و بدوراز نیّات شخصی ( مثلاً برای زیاده خواهی ها ، خودخواهی ها و تلافی
کردن ها و ...) و غیر خداپسندانه باشد

قصد ونیّتی که نیک وخیر باشد وبه آن برای جلب رضای خداوند جامه عمل پوشانده شود بعنوان یک عمل صالح
برای شخص تلقی میشود
و مقام این شخص نزد خداوند بسیار والاست

هنگام دعا وجودمان را با ستایش و حمد و ثنای پروردگار عطراگین کنیم امّا نه برای دریافت پاداش بلکه برای
تقرّب به خداوند

بندگان مخلص برای مصالح شخصی خودشان یا رفع گرفتاری های روزمره و مشکلا تشان دعا نمیکنند بلکه با
دعا به درگاهش میخواهند  تا مسئولیت هایشان را بیشتر کند تا بیشتر و بیشتر به او روی بیاورند و سرگرم ثروت
و خوشگذرانی و... نشوند و با صبر و تحمّل سختیها با عشق به خداوند زندگی کنند

با تواضع و خضوع و خشوع به درگاهش متوسّل و دست به دعا بشویم واو را بخوانیم تا ما را در جرگه بندگان
صالحش قرار دهد

ذکر و یاد خداوند را هر لحظه بر لبانمان جاری سازیم تا قلبمان و ذرات و جودمان با عشق به خداوند و رحمت
بیکرانش همیشه به دنبال رسیدن به خوبیها باشد و به دریای بیکران خوبیها متّصل شود

هنگام دعا فراموش نکنیم که خداوند نیازی به عبادات و ادعیه ما ندارد بلکه این هم از لطف و مهربانی خداوند
سرچشمه میگیرد که میخواهد بندگانش با اعمال صالح و با اخلاص به درگاهش بروند

در همه حال باید به درگاهش شکرگزار باشیم حتّی اگر بنا به مصلحت خداوند دعا یا آرزویی اجابت نشد مطمئن
باشیم که  خیری و حکمتی در آن هست که شاید  روزی عقل و فهم  ناقص ما آن را درک کند ،  شاید هم  عمل
زشت و قبیحی مرتکب شدیم و اینگونه مجازات آن عمل زشت را میچشیم

لحظه ای ازمرگ غافل نباشیم زیراغفلت ما مایه نابودی ماست، یاد مرگ ما را برآن میدارد که برای آخرتمان
و سربلندی نزد خداوند از ناپاکی دوری کنیم . 
                                               
                                  
  بنده مخلص آرزویش ودعایش مرگ و رسیدن و لقاء به خداست 

آیات 22 یونس و 65 مؤمن : 

در آیه 22 سوره یونس  خداوند  توحید  فطری را به ما گوشزد میکند ( این مسئله خیلی فکرم رو به  خودش
مشغول کرده بود واقعاً بعضی از ما خودمون با دستهای خودمون چشم دلمون رو کور میکنیم و خودمون رو 
به جهالت و نادانی و بی خبری میزنیم ، ما در بدترین شرایط  و در تنهاترین تنهایی هامون و در تاریک ترین
نقاط ولحظات زندگیمون حتّی اگر خدایی ناکرده به خداوند اعتقاد هم نداشته باشیم در وجودمون به این فکر و
اطمینان  میرسیم  که یه کسی هست  که کمکمون  کنه یه  کسی هست  که  قدرتشو  داره یه کسی هست که
 صدامونو میشنوه  حتّی اگه کلمه ای هم  به زبون نیاریم یه  کسی هست که تمام  وجودمون رو پر میکنه )
ما باید همیشه و در همه حال خداوند رو خالصانه صدا کنیم نه اینکه برای رسیدن به خواسته هامون دست 
به دامن هر کسی جز خداوند بشیم .

انسان ها با غفلت و بی توجّهی نسبت به خداوند خودشون رواز رحمت خداوند محروم میکنند وهیچ جایگاهی
نزد باری تعالی ندارند دعاهاشون هم مستجاب نمیشه ونمیتونن امیدی به آخرت و رحمت خداوند داشته باشند. 

                                                 دعا خود مانند عبادت است




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 9:15 صبح

    به نام خدا


    اخلاص بازدارنده از فحشاء


    وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ ?24? یوسف


    و در حقیقت [آن زن] آهنگ وى کرد و [یوسف نیز] اگر برهان پروردگارش را ندیده بود آهنگ او مى‏کرد چنین [کردیم] تا بدى و زشتکارى را از او بازگردانیم چرا که او از بندگان مخلص ما بود (24)


    فحشاء:سخن و کار بسیار زشت ... فقر


    در خلقت انسان و در ذات او نیازهائی است که باید جایگاه ارضاء داشته باشد از جمله نیاز به خوردن ،اشامیدن ، میل جنسی و... بی شک این نیازها در همه انسانها وجود دارد اما سوال مهم و اساسی در این است که چرا عده ائی از انسانها قادر به کنترل خویشتن هستند و عده ائی نه ؟


    یک پیام تربیتی : مگر نه این است که ادعا می کنیم ( و ثابت می کنیم ) قرآن کتابی است که هیچ چیز در آن فرو گذارده نشده ؟‏حال در جامعه امروز که همه پدر و مادرها نگران سوء و فحشاء فرزندان خود هستند چه باید کرد ؟ چگونه است که خداوند انسانی با همه نیازهای انسانی را از سوء و فحشاء حفظ می کند ؟کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاء إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ ، بی هیچ شکی اشاره مستقیم قران در این ایه به این مهم است که ما او را نگاه داشتیم ، چه کنیم تا خداوند در هنگام عمل زشت یا گفتار زشت نگهدار ما باشد ؟


    إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ : رسیدن به این دو مقام ،خداوند در این آیه نمی فرمایند یوسف رسول مخلصی بود بلکه می فرمایند یوسف بنده مخلصی بود ، شرط رسیدن به این مرحله ، اخلاص داشتن و بنده بودن است


    این شرط راه را بر تمام بهانه ها می بندد که مثلا یوسف پیامبر بود و ... یوسف هنگامی که به این مقام رسید به عرش بندگی نائل شده بود ، بنده خدا بودن تنها راه رستن از فحشاء و منکر است و زیباترین ترکیب بندی کلمات را می توان در این آیه یافت (( بنده مخلص )) گفتیم اخلاص یعنی تهی شدن از هر چه غیر خدا است ویقین داشتن بر اینکه تنها اوست و لاغیر واین یعنی بنده و عبد بودن واینها همه یعنی اینکه وقتی به مقام بندگی رسیدی به اخلاص می رسی و هنگامی که جان از هر چه غیر اوست تهی ساختی بنده او می شوی که از ارضاء نیاز برای او می گذری .


    لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ ...بنده مخلص به دیدن برهان پروردگار نائل می شود حضرت یوسف (ع) چه چیز دیده بود که باعث نگهبانی از او شد ؟‏ یقینی که در دل یوسف بود شهودی است که علی ( ع) را به درجه ائی می رساند که می فرماید خدای نادیده را ستایش نمی کنم ... این برهان در هر عبد مخلصی نمادی دارد ابراهیم ر اوارد آتش می کند و حسین (ع) را به صحرای کربلا می کشاند ...


    امام صادق (ع ) در تفسیر این شهود می فرمایند چیزی که حضرت یوسف دیدند و باعث شدند بر نفس خویش لگام بزنند علم وحکمتی است که داشتند نتیجه : برای حفاظت از عمل سوء ناگزیر از تلاش در راه علم وحکمت هستیم


    نتیجه : 1- برای جلوگیری از فحشاء در جامعه نیاز به راه کار عملی داریم  نه بیان مدینه فاضله غیر قابل وصول بررسی سیر زندگی حضرت یوسف (ع)عملی ترین راه را برای جلوگیری از فحشاء در جامعه به ما می آموزد (( یوسف (ع) بدون سرپرست رشد کرد ... طعم بردگی وکار را هم چشید ولی همه اینها او را به سوی فحشاء نکشاند ... بهانه ائی که بسیاری از جامعه شناسان وروانشناسان برای آلوده شدن به ان اشاره می کنند ) یکی از مهمترین راه های حفظ انسان در طول زندگی مراحل قبل از تولد انسان است مثل وضو برای نماز اگرچه وضو تنها مقدمه ائی است برای ورود به نماز ولی تا زمانی که وضو صحیح نباشد نماز قبول نمی شود ، توجه پدر و مادر به سیر امادگی برای داشتن یک فرزند ،‏از زمانی بسیار قبل تر از تولد آغا می شود اگرچه شاید با همه توجه به وضو باز در بین نماز عملی سبب باطل شدن نماز شود ولی وضو ی طهارت ،اصل شروع نماز است .


    2-پاداش اخلاص وبندگی رسیدن به مقامی است که خداوند خود انسان را از فحشاء و سوء نگه می دارد


    بندگی خدا یعنی اینکه عابدانه و از روی تسلیم تنها گوش به فرمان او باشیم ، گاهی فرامینی از سوی خدا رسیده که عقل مجال پی بردن به ان را ندارد ، خداوند دوست دارد گاهی تعبدی فرمان او را بپذیریم، هزار ویک دلیل عقلی جامعه شناختی و... برای زیر سوال بردن یک امر الهی یعنی سر از فرمان او باز زدن ، عبد بودن یعنی بی هیچ بهانه عقلی ... هر چه او گفت با کمال رضایت بگوئیم چشم ....


    3- اخلاص نه تنها انسان را به مقام مخلصین می رساند بلکه در پایداری در این مقام کمک می کند


    4-ورسیدن به مقام مخلصین انسان را به صورت نماد عملی و میزان نیکی در جامعه مطرح می سازد (عزتی که خداوند به حضرت یوسف (ع)بخشید


    5-هر فحشاء‏ و منکری ظلمی است به خود که خداوند به واسطه این ظلم انسان را به عذابی بشارت می دهد که غیر قابل تحمل است ( خداوند او را هدایت نخواهد کرد)23 یوسف


     



  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 9:15 صبح

    بسم الله الرحمن الرحیم


     


    آیه 32 سوره اعراف


     


    قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ (32)


     


    بگو: (چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگان خود آفریده‏، و روزیهاى پاکیزه را حرام کرده است‏؟!) بگو: (اینها در زندگى دنیا، براى کسانى است که ایمان آورده‏اند؛ [اگر چه دیگران نیز با آنها مشارکت دارند؛ ولى‏] در قیامت‏، خالص [براى مؤمنان‏] خواهد بود.) این گونه آیات [خود] را براى کسانى که آگاهند، شرح مى‏دهیم‏!  «32»


     


    واژگان :  


    زینت : برای بیان هیئت و شاکله چیزی ؛ آرایش ؛ آنچه به آن زینت یابند ؛ ( یوم الزینه ) روز عید


    فصّل : آن را بخش بخش یا دسته دسته کرد ؛ روشن و اشکار کردن ؛ گسترده ساختن


    خالصه : بی آمیغ ویژه ( هذا خالصه لک ) این ویژه توست  ؛ دوست صمیمی وفادار


    رزق : به روزی رسانید ؛ ( رزقه الله الغنی ) خدا بی نیازی را روزی او گردانید


    الرّزّق : وسایل زندگی ؛ روزی و هر آنچه که سود مند است اعم از خوردنی و اشامیدنی ؛ غذا ؛ قوت ؛ باران بخش ؛ عطا ؛ ماهیانه ؛ حقوق ؛ دستمزد  


     


    نعم الهی چه در این دنیا و چه در آن دنیا زینت است برای جهان هستی ؛ حالا بیایید به این جهان به دیده عبرت بنگریم ؛ آیا جز زیبایی و زینت در شاکله هستی و آرایش آن توسط خداوند زیباییها ؛ چیز دیگری قابل رویت می باشد ؟ این چنین  دنیای زیبایی که زینت مومن هم خواهد بود آیا تعبیر روز عید برایش کم نیست ؟ چه کنیم که خداوند بزرگ به فرا خور فهم و درک ما به واژگان معنا بخشیده است .


    در آیه خطاب تندی دارد به کسانی که روزی حلال خدا را بر خود منع کرده اند ؛  فقط حقوق در نظر گرفته شده برای انسانها  از طرف خداوند  می تواند آنان را از چنین کاری باز دارد ؛ واین چنین  تمام رحمتهای خویش را بخش بخش و دسته بتدی نموده و آنها را به روشن ترین و آشکار ترین شکل ممکن فرا روی ما قرار داده  و در گستره هستی پهن نموده تا هیچ جایی از نعمتهای بیکران خدا خالی نماند و وضوح این نعمتها برای همگان آشکار گردد ؛ اگر در چنین شرایطی کسی که این همه نعمت را ندیده جز ذلت و عذاب چیز دیگری می بایست پاداش او گردد ؟


    کسانی که کور فکر به دنیا آمده و در آخر کار هم باید بدون هیچ دیدگاهی بار سفر را ببندند و راهی دیار دیگر شوند


    خداوند به پیامبر گرامی اسلام می فرماید : بگو که این نعمتها از آن اهل ایمان است و از آن مهم تر اینکه خالص تر و نیکو تر آن در آخرت نیز باز از آن اهل ایمان خواهد بود .


    توجه کنیم اولا خداوند نعمتهایش را خالص برای روز قیامت می داند یعنی ماهیت روز قیامت از این دنیا خالص تر است و این چنین خلوصی  به جهت حضور و ظهور پیامبران و هم چنین خود خداوند در روز قیامت است ؛ و پر واضح است که وقتی حضوراینگونه باشد باید  ارزشهای آخرت خالص تر و ناب تر از دنیا باشد و این نعمتهای ویژه را خداوند از آن اهل ایمان قرار داده است .


    پس باور توحید که در پستهای قبل خواندیم وجود ایمانی قوی و خالص برای انسان به ارمغان می آورد



    و مگر نه اینکه این اعمال ما در قیامت حضور و ظهور عینی پیدا می کنند واز شفافیت خاصی بر خوردار می شوند ؛ با چنین اعمالی اگر اطلاق ( دوستی صمیمی ) و یا ( وفاداری ) را از آن خود بکنند شایسته ترین پاداشی خواهد بود که خدا برای ما در نظر گرفته است ؛ صمیمی از آن جهت که در قلب ما ملکه شده باشد و وفادار از آن جهت که این اعمال هرگز از ما جدا نمی شوند


    این چنین نگرشی ؛ پاک ترین روزی را برای ما خواهد داشت و این روزی آن چنان روزیی هست که ما را از همه نعمتها بی نیاز می گرداند در عین حالی که


    1-   هم سودمند برای ماست 


    2-   هم بخشش خداوند را به همراه  دارد


    3-   هم عطای  خداوندست 


    4-   و هم حق الزحمه داشتن ایمان است که بر انسان بی نصیب نمانده است


    آیا این چنین نعمتی شایسته نامبردن از آن به نام (( رزق خالص )) نمی باشد ؟


    امیدوارانه در جهت پاکیزه نمودن اعمال از ریا و تکبر خواهیم کوشید تا شایسته هدیه اخلاص از جانب خداوند منان باشیم انشاالله . 




  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 9:14 صبح

    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ